Senior Marketeer

Vacature gesloten

Senior Marketeer

WPG Amsterdam

Wat is vereist?

  • Een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van Marketing, Communicatie of een gerelateerd vakgebied
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie, bij voorkeur in de uitgeverij- of boekensector
  • Je werkt planmatig en resultaatgericht
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Innovatief en je hebt een sterk probleemoplossend vermogen
  • Je denkt in creatieve concepten en kan dit vertalen naar de juiste marketinguitingen
  • Je bent gek op literatuur en hebt een passie voor het promoten van boeken

Wat krijg je?

  • €3.675,64 - €4.915,82 bruto p/m (schaal 8) afhankelijk van kennis en ervaring
  • 36-urige werkweek
  • 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband (waarvan 28,8u in PKB)
  • Ontwikkelmogelijkheden
  • Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12% (PKB)
  • Reiskostenvergoeding en een pensioenregeling

Wat doe je?

  • 30% Strategische marketingplannen opstellen en uitvoeren
  • 25% Taken coördineren en het marketingteam leiding geven
  • 20% Contact met auteurs, uitgevers en externe partners onderhouden
  • 15% Marketingbudgetten en -planningen beheren
  • 10% Markttrends en concurrentieonderzoek analyseren

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Senior Marketeer bij De Bezige Bij (onderdeel van WPG) is het jouw verantwoordelijkheid om strategische marketingplannen te maken voor de drie fondsen van De Bezige Bij, Cargo en Thomas Rap. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing, in het boekenvak en je draagt bij aan het succes van de boeken. Daarnaast geef je leiding aan de Junior- en Onlinemarketeer, waarbij je hen begeleidt, motiveert en ondersteunt om de marketingdoelstellingen te behalen. Je hebt een breed netwerk en onderzoekt voortdurend nieuwe manieren om de boeken in een steeds veranderende markt het best onder de aandacht te brengen. Het is een creatieve functie waarbij een grote schriftelijke, sociale en communicatieve vaardigheid vereist is.

Je bent ook verantwoordelijk voor het opstellen en uitzetten van marketingcampagnes, waarbij je de werkzaamheden van de Marketingmedewerker en de Onlinemarketeer overziet. Je beheert de marketingbudgetten en -planningen en speelt een centrale rol in de communicatie tussen de Uitgever, de Redactie en de Auteurs. Je hebt veel contact met Auteurs om de marketingcampagnes rondom hun boeken te bespreken en te bepalen. Daarbij onderhoud je het contact met externe partijen om advertenties en campagnes uit te zetten op relevante locaties waar de doelgroep zich bevindt. Ook zorg je voor zichtbaarheid bij onze retailpartners via POS-materiaal en tip- en folderplekken.

Als onderdeel van het Marketing team van De Bezige Bij, Cargo en Thomas Rap werk je nauw samen met collega's om gezamenlijke doelen te behalen en het merk verder te versterken.

Als je het leuk vindt om strategische marketingplannen te ontwikkelen en je het niet erg vindt om veel veranderingen mee te maken binnen je werkomgeving, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Senior Marketeer

Op een leuke werkdag ben je bezig met het ontwikkelen van innovatieve marketingstrategieën voor nieuwe boeken, waarbij samenwerking met Auteurs en creatieve brainstormsessies centraal staan. Daarnaast geniet je van het zien van positieve resultaten van eerdere campagnes.

Op een minder leuke werkdag hebben de marketingcampagnes niet het gewenste effect, wat druk kan veroorzaken om snel aanpassingen te maken. Bovendien kan het frustrerend zijn als er onverwachte problemen optreden die de voortgang van lopende projecten vertragen.

  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00

Voorbeeld uit de praktijk

De verkoop van een nieuw boek loopt niet zoals verwacht, ondanks een uitgebreide marketingcampagne en positieve reacties van critici. Wat doe je?

Allereerst voer je een grondige analyse uit om de oorzaak van de tegenvallende verkoop te achterhalen. Dit bestaat uit het evalueren van de doelgroep, concurrentieonderzoek en het nagaan van feedback van lezers. Vervolgens zou je een aangepast marketingplan kunnen opstellen, waarbij je de focus verlegt naar aspecten die aanspreken bij de doelgroep en mogelijke obstakels in de verkoop aanpakt. Dit kan variëren van het herpositioneren van het boek in de markt tot het implementeren van nieuwe promotiestrategieën, zoals gerichte advertenties op sociale media of samenwerkingen met relevante influencers. Door flexibel te blijven en snel te reageren op veranderingen in de markt, kun je de verkoop van het boek weer op de juiste koers brengen.

Groeipad

Bij WPG werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching.

Senior Marketeer

Werken bij WPG

WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om jouw wereld te verrijken door de verhalen die we vertellen. Wij zijn een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent. WPG bestaat uit prachtige uitgeverijen met allemaal een eigen identiteit, te weten Xander, De Bezige Bij, A.W. Bruna en WPG Kindermedia.

Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang. Een referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.

  • Amsterdam
  • Actief in Nederland
  • 71% / 29%
  • 140 werknemers in Nederland
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team

Collega's

Foto van medewerker Nikki
Foto van medewerker Simon Reinders
Foto van medewerker Marjolein Schurink

Nikki - GL Accountant - Finance afdeling

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik ook werkzaam binnen de mediabranch. Het leek mij interessant om wel binnen de media te blijven, maar dan toch een ander stuk te bekijken. Dus toen WPG op mijn pad kwam, was ik al snel om. De prettige werkomgeving en de mogelijkheden die WPG te bieden heeft qua verdere doelen is erg fijn. Hierdoor had ik erg zin in een nieuwe uitdaging en leer ik nu nog elke dag!

Wat was je vorige baan?
Financieel Medewerker - Southfields.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen, (bord)spelletjes/gamen en wandelen.

Simon Reinders - Publiciteit op de publiciteitsafdeling bij Uitgeverij Thomas Rap

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Omdat een uitgeverij als De Bezige Bij/Thomas Rap binnen dit boekenwereldje toch wel een beetje een heilige Graal is. Met een prachtige geschiedenis, interessante schrijvers, mooie boeken, nieuwsgierig naar de toekomst. Het is een mooie balans: inhoudelijk werk met verhalen die er toe doen, en praktisch werk met leuke mensen.

Wat was je vorige baan?
Publiciteitsmedewerker - Artifex.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen.

Marjolein Schurink - Uitgever bij Uitgeverij Cargo

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk inmiddels al bijna twintig jaar bij een uitgeverij, hiervoor als acquirerend redacteur, nu als uitgever. Het is een baan die nooit verveelt, je bent altijd in contact met auteurs, vakgenoten en natuurlijk een heel leuke groep collega's.

Wat was je vorige baan?
Uitgever Culinair Kosmos Uitgevers.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, padellen, moestuinieren, lekker eten en in de zon op een terras.

Interessante baan?

Terug naar boven