Digital Product Owner

Digital Product Owner

WPG Amsterdam

Wat is vereist?

  • Hbo / wo werk- en denkniveau
  • Ervaring met het ontwikkelen van een (digitale) productvisie en strategie
  • Bewezen succesvol in stakeholdermanagement
  • Beschikt over ondernemers- en eigenaarschap

Wat krijg je?

  • € 3.815 -€ 5.258 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 36-urige werkweek
  • 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband
  • Ontwikkelmogelijkheden met de Future Academy
  • Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12%
  • Laptop, telefoon, NS Business Card, thuiswerkvergoeding, pensioenopbouw en collectieve ziektekostenverzekering

Wat doe je?

  • 35% Productvisie en strategie ontwikkelen, bewaken en uitvoeren
  • 25% Prioriteiten vaststellen met team
  • 20% Stakeholders informeren over roadmap en prioriteiten
  • 20% Klantbehoeften, data en trends onderzoeken

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Sebastiaan Goed

Hoofd eCommerce

Vacature

Als Digital Product Owner bij WPG ben je verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van meerdere digitale platformen. Denk hierbij aan websites en toekomstige apps. Je hebt een verbindende rol tussen je teamleden en stakeholders en vertaalt behoeften naar heldere requirements. Hierbij houd je de product te allen tijde in het oog en werk je samen met het team om de juiste features te maken. 

Je bepaalt op basis van commerciële en klantwaarden in welke richting je het platform ontwikkelt en wat de prioriteiten zijn voor het Developmentteam. Dit doe je bijvoorbeeld door data te analyseren of door in gesprek te gaan met klanten. In overleg met je team bepaal je welke initiatieven de meeste toegevoegde waarde hebben. Hierbij is het van belang dat je zelf een duidelijke visie hebt, maar dat je ook openstaat voor de input van anderen. 

Wanneer je hebt vastgesteld welke features het Developmentteam gaat ontwikkelen, communiceer je dit met de (senior) stakeholders. Je presenteert hen de roadmap en visie en zorgt dat het voor mensen in en buiten het team helder is waarom bepaalde prioriteiten gesteld zijn. 

Je bent onderdeel van het eCommerce team, samen met Developers, UX Designers, een SEO Specialist, CRO Marketeer, Growth Marketeer, Test Engineer en Scrum Master. Je werkt met alle teamleden nauw samen. 

Acquisitie door werving- en selectiebureaus, headhunters en detacheerders naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Als je het leuk vindt om een toekomstvisie te ontwikkelen en te bedenken hoe de WPG-platformen daarin een rol kunnen spelen, en je het uitdagend vindt om duidelijk te onderbouwen waarom iets wel of geen prioriteit heeft, dan is dit een baan voor jou.

Agenda

Digital Product Owner

Op een leuke werkdag zet het team een nieuwe functionaliteit live en zie je de conversie met 6% stijgen.

Op een mindere werkdag komen stakeholders met ideeën die niet goed genoeg zijn onderbouwd. Je kunt daarom geen goede prioriteiten stellen en moet “nee” verkopen. Dat is nooit leuk, maar wel nodig.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Stand-up
    • Overleg met UX Designers
    • Interview met gebruiker
    • Bestaand data-onderzoek analyseren
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met senior stakeholder
    • Productvisie en strategie ontwikkelen
    • Lunch
    • Stand-up
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Refinement
    • Trends onderzoeken
    • Afstemming met manager
    • Data analyseren en toegevoegde waarde berekenen
    • Stand-up
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Retrospective en review
    • Productvisie en strategie ontwikkelen
    • Planning en voortgang bewaken
    • Nieuwe functionaliteit analyseren
    • Lunch
    • Stand-up
    • Overleg met manager
    • Sprintplanning voorbereiden
    • Prioriteiten vaststellen met team
    • Planning en voortgang bewaken
    • Stakeholder adviseren over nieuwe feature

Voorbeeld uit de praktijk

Na klantonderzoek en kwantitatieve data-analyse kom je tot de conclusie dat de zoekfunctionaliteit niet aansluit bij klantbehoeften. Hoe los je dit op?

Met het team ontleed je wat belangrijk is in de zoekfunctionaliteit en hoe dit kan bijdragen aan de groeiende omzet. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van een survey of AB-testen. Je bent hierin als Product Owner de teamlead, maar helpt zelf ook mee in de uitvoering. Het kan dus zijn dat je zelf een interview doet met een klant.

Vervolgens gaat het Developmentteam aan de slag met het ontwikkelen van de nieuwe functionaliteit, en de CRO Specialist zet live als test. Deze test is positief en je ziet een toename van 25% op gebruik van de zoekfunctionaliteit. Bovendien zie je dat de conversie hierdoor met 6% stijgt. Heel positief nieuws dus!

Groeipad

Bij WPG werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching. Doordat we groot genoeg zijn kunnen we je blijven uitdagen en laten groeien binnen de organisatie. Omdat dit een nieuwe functie betreft, krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Digital Product Owner

Werken bij WPG

WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om bij te dragen aan een goed geïnformeerde en vooruitstrevende maatschappij. Een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent dat de vertellers en verhalen van De Bezige Bij en A.W. Bruna, de lesmethodes en educatieve producten van Uitgeverij Zwijsen, de opinie-en mindstylemerken van WPG Media en de kinderboeken en karakters van WPG Kindermedia omvat.

Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang.

Staat jouw vacature er niet tussen maar wil je wel graag bij WPG werken? Dan ben je welkom om een open sollicitatie te sturen naar paula.schreuder@wpg.nl.

  • Amsterdam en Tilburg
  • Actief in Nederland en België
  • 75% / 25%
  • 320 werknemers in Nederland
  • 345 werknemers wereldwijd
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team

Collega's

Alice Stappaerts - Marketeer B2B/B2C

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De producten spraken mij 11 jaar geleden meteen aan, en nog steeds! Super tof om zowel in de consumenten- als in de scholenmarkt mijn marketing en communicatie skills toepassen.

Wat was je vorige baan?
Customer Marketeer bij Nationaal Spaarfonds/Delta Lloyd.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zoveel mogelijk tijd met mijn gezin doorbrengen, beetje sporten, winkelen en ben dol op lekker eten & koken!

Simon Reinders - Publiciteit op de publiciteitsafdeling bij Uitgeverij Thomas Rap

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Omdat een uitgeverij als De Bezige Bij/Thomas Rap binnen dit boekenwereldje toch wel een beetje een heilige Graal is. Met een prachtige geschiedenis, interessante schrijvers, mooie boeken, nieuwsgierig naar de toekomst. Het is een mooie balans: inhoudelijk werk met verhalen die er toe doen, en praktisch werk met leuke mensen.

Wat was je vorige baan?
Publiciteitsmedewerker - Artifex.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen.

Marjolein Schurink - Uitgever bij Uitgeverij Cargo

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk inmiddels al bijna twintig jaar bij een uitgeverij, hiervoor als acquirerend redacteur, nu als uitgever. Het is een baan die nooit verveelt, je bent altijd in contact met auteurs, vakgenoten en natuurlijk een heel leuke groep collega's.

Wat was je vorige baan?
Uitgever Culinair Kosmos Uitgevers.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, padellen, moestuinieren, lekker eten en in de zon op een terras.

Annette Sluiter - Fondsredacteur B2B/B2C - Uitgeverij Zwijsen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben ooit bij het mooiste bedrijf van Nederland begonnen n.a.v. een vacature in het Brabants Dagblad (lang geleden toen we nog adverteerden in kranten 😊). Zwijsen zocht destijds een redacteur voor het NOS Jeugdjournaal Magazine. Tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar dat ik toen werd aangenomen. Ik kreeg een fantastische baan in een sympathiek bedrijf met warme collega’s. Inmiddels zijn we veel verschillende tijdschriften en spellen verder, maar nog steeds krijg ik een dikke glimlach op mijn gezicht als ik iemand vertel dat ik bij Zwijsen werk.

Wat was je vorige baan?
Redacteur / verslaggever bij Omroep Brabant, RTL Nieuws en RTL Z.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, hardlopen, tennissen, fietsen, films, series en docu’s kijken, lezen, spelletjes spelen, uiteten gaan, concerten, musea en festivals bezoeken, reizen, tijd met vrienden en familie doorbrengen, de zon aanbidden. Eigenlijk gewoon alles wat het leven mooi maakt!

Erik van Dorp - Manager CRM

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Er is zoveel gedrevenheid en creativiteit binnen WPG, met enthousiaste en goede professionals en mooie inspirerende merken. Voor mij was het een mooie kans om een nieuw (CRM) team op te zetten om WPG te helpen om nog meer klant-en datagedreven te gaan werken. Daarnaast hoop ik nog veel te kunnen leren en mezelf intellectueel uit te kunnen dagen, vooral omdat CRM alle merken en bedrijfsonderdelen raakt. Die nieuwe rol in combinatie met veel kunnen leren maakte het voor mij heel interessant om de overstap te maken.

Wat was je vorige baan?
Oprichter en mede-Eigenaar van een softwarebedrijf dat marketeers helpt om de resultaten van online advertentiecampagnes en ecommerce activiteiten makkelijk en automatisch in een dashboard of datawarehouse te krijgen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben graag buiten en sport graag. Bootcamp op zondagochtend, twee keer per week boulderen en een of twee keer per week hardlopen. Daarnaast ben ik in zowel zomer als winter graag in de Alpen (skiën, toerskiën, wandelen).

Barbara van der Veen - Brand Manager bij Psychologie Magazine, Coachfinder en Mind.You

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Mijn grootste drijfveer om voor WPG te gaan werken is dat ik het leven van mensen beter kan maken. Het werk is maatschappelijk relevant, ik hou van de ondernemende cultuur en heb hele leuke collega's.

Wat was je vorige baan?
Marketing Manager bij o.a. Historisch Nieuwsblad en Zeilen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zelf brood bakken en sportief bezig zijn.

Janneke Hartog - Business Owner bij het platform Coachfinder

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde als kind al dolgraag bij een uitgeverij werken om zo mooie dingen te maken. Toen ik een vacature bij WPG zag, wist ik niet hoe snel ik moest solliciteren. Dit was precies de plek die ik zocht: kwalitatieve merken met inhoud en hele fijne collega's!

Wat was je vorige baan?
Fondsenwerver bij KWF Kankerbestrijding.

Wat doe je in je vrije tijd?
Yoga, hardlopen, lezen, lekker eten & drinken en tijd met mijn gezin en vrienden doorbrengen.

Merel Rijs - A.W. Bruna Uitgevers als medewerker Sales support

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Om een bijdrage te mogen leveren aan het delen en verspreiden van geweldige verhalen in een heel gezellig en bevlogen team.

Wat heb je gestudeerd?
European Studies.

Wat doe je in je vrije tijd?
Nieuwe plekken ontdekken, koken, yoga en musea bezoeken.

Mads Bruijnesteijn - Marketeer bij A.W. Bruna Uitgevers

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik lees al van kinds af aan, en volgde zodoende de uitgeverijen op Sociale Media. Toen ik daar een vacature bij A.W. Bruna voorbij zag komen, heb ik niet getwijfeld en direct gesolliciteerd. Werken op de marketingafdeling van een uitgeverij, en dus elke dag met boeken bezig zijn, is een droombaan.

Wat was je vorige baan?
Na mijn studie Sportmarketing heb ik gewerkt bij Social Blue, een leadgeneratiebedrijf, dat gespecialiseerd is in adverteren op Facebook. Als projectmanager heb ik daar voor diverse grote bedrijven leads geworven d.m.v. het opzetten van Facebookcampagnes. Iets wat nu nog altijd onderdeel is van mijn werkzaamheden.

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast dat ik veel lees, ben ik ook een fanatiek sporter. Voetbal, tennis, fitness en skiën zijn de activiteiten die ik graag doe.

Leon Dona - Content Beheerder bij Uitgeverij Zwijsen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Vanuit mijn vorige baan (zie vraag 2) heb ik altijd met veel plezier met diverse uitgeverijen samen mogen werken. Op een gegeven moment word je dan nieuwsgierig naar hoe het werken ‘aan de andere kant’ eraan toe gaat, en vraag je je af of je daar een bijdrage aan zou kunnen leveren. Toen ik ging kijken bij de vacatures, kwam ik bij Zwijsen deze leuke functie als content beheerder tegen.

Wat was je vorige baan?
Ik was bij diverse grafische bedrijven verantwoordelijk voor publicatiestromen van content, voornamelijk folio.

Wat doe je in je vrije tijd?
Veel met muziek. Ik ben muziekverzamelaar, maar ben vaak in de weekenden ook actief bij diversie muziekprojecten. Daarnaast probeer ik regelmatig te sporten en geef ik me vaak over aan het weelderige aanbod van streaming films en series.

Robert Hendriks - Methode Expert Midden- en Oost-Nederland

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na ruim 20 jaar in het primair onderwijs gewerkt te hebben werd ik getipt om te solliciteren bij Zwijsen, want “het is een tof bedrijf met een leuke, enthousiaste sales afdeling”. Zwijsen heeft een directe lijn met het onderwijs waar mijn hart ligt. Het is mooi om direct invloed uit te oefenen op het onderwijsproces en leerkrachten daarbij te enthousiasmeren.

Wat was je vorige baan?
Ik was ruim 7 jaar lang teamleider van de groepen 6/7/8 op een grote basisschool in Deventer.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten, sport kijken, reizen, bbq-en, naar de bioscoop met m’n dochter.

Interessante baan?