Manager Marketing & Sales

Vacature gesloten

Manager Marketing & Sales

WPG Tilburg

Wat is vereist?

  • Academisch werk- en denkniveau
  • Ruime aantoonbare ervaring met het aansturen van een marketing- en/of salesteam
  • Kunnen sturen op resultaten en gemeenschappelijke doelen
  • Ondernemend en goed in netwerken
  • Een strategie kunnen omzetten in concrete plannen en acties
  • Uitstekende beheersing Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift

Wat krijg je?

  • €5.721 - €8.283 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 36-urige werkweek
  • 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband
  • Ontwikkelmogelijkheden met de Future Academy
  • Laptop, telefoon, PKB (12%), thuiswerkvergoeding en collectieve ziektekostenverzekering

Wat doe je?

  • 45% Strategie opstellen en implementeren
  • 25% Intern overleg
  • 15% Doelstellingen en mails opvolgen
  • 10% Klant- en schoolafspraken
  • 5% Nieuwe projecten bedenken

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Vacature

Als Manager Marketing en Sales bij Zwijsen ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en realiseren van de marketing- en salesstrategie voor de scholenmarkt. Het doel is om voor de educatieve fondsen een rendabele marktpositie te behouden en uit te bouwen. Samen met je team zorg je ervoor dat de strategie ingevuld en uitgevoerd wordt. Daarbij zoek je naar nieuwe afzetmogelijkheden, kanalen en een optimale crossmediale samenwerking tussen de verschillende WPG-bedrijven. Je bent betrokken bij het hele proces: van creatie van de leermiddelen tot de verkoop hiervan.

Je zet de strategie om in concrete plannen en acties en geeft als meewerkend manager uitvoering aan deze acties. Je gaat targetgericht te werk, analyseert de resultaten en stuurt bij waar nodig. Hierbij is het van belang dat je een ondernemend karakter hebt en een relevant netwerk kunt opbouwen en onderhouden. Op een inspirerende en motiverende wijze geef je sturing aan je team en aan het MT, om zo de doelstellingen te realiseren. 

Je stuurt de Teamleiders van drie teams aan op de afdeling Marketing en Sales: (Online) Marketing, Verkoop en het Klantencontact Center. Deze afdeling bestaat uit ruim 35 collega’s met verschillende functies bij verschillende methodes.

Een referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure. Zwijsen gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. 

Als je het leuk vindt om ambitieuze plannen op te stellen en je creativiteit in te zetten om Zwijsen in de markt te brengen, zowel via de key-decision makers bij de basisscholen als ook in samenwerking met de basisschoolleveranciers, dan is dit een baan voor jou.

Agenda

Manager Marketing & Sales

Op een leuke werkdag vier je met je team dat jullie de invoertarget voor de nieuwe rekenmethode hebt gehaald.

Op een matige dag heb je het ene overleg na het andere en realiseer je je dat er te veel focus ligt op het interne proces en te weinig wordt gedacht vanuit markt- en klantkansen.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Doelstellingen en mails opvolgen in Power BI
    • Afstemming met collega's
    • Resultaten analyseren
    • Klanten ondersteunen
    • Gesprek met medewerker
    • Customer Service ondersteunen
    • Lunch
    • Doelstellingen en mails opvolgen in Power BI
    • Reistijd
    • Reistijd
    • Online marketing overleg
    • Contact met leverancier
    • Afstemming met Sales
    • Lunch
    • Doelstellingen en mails opvolgen in Power BI
    • Marketingoverleg: activiteitenkalender afstemmen
    • Afstemming met collega's
    • Jaarlijkse omzet- en kostenbegroting analyseren
    • Lunch
    • Borrel: gehaald invoertarget vieren
    • Doelstellingen en mails opvolgen in Power BI
    • Contact met leverancier
    • Netwerk opbouwen
    • Strategie opstellen

Voorbeeld uit de praktijk

Jullie gaan een nieuwe leermethode op de markt brengen. Hoe pak je dit aan?

Je werkt samen met je team een commercieel plan uit dat zowel de communicatie als de prijsstelling en de verkoopaanpak richting scholen en basisschoolleveranciers omvat. Hierbij stem je regelmatig zaken af met de Fondsmarketeer, Uitgever en Teamleiders, om zo een allesomvattend plan van aanpak te maken. Dit plan pitch je bij de basisschoolleverancier die uiteindelijk het product aan de school zal verkopen. Dit doe je meestal in november met een uitgewerkt campagneplan zodat de methode bij interesse het volgende schooljaar in gebruikt wordt genomen.

Groeipad

Bij WPG werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching. Doordat we groot genoeg zijn kunnen we je blijven uitdagen en laten groeien binnen de organisatie.

Manager Marketing & Sales

Werken bij WPG

WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om bij te dragen aan een goed geïnformeerde en vooruitstrevende maatschappij. Een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent dat de vertellers en verhalen van De Bezige Bij en A.W. Bruna, de lesmethodes en educatieve producten van Uitgeverij Zwijsen, de opinie-en mindstylemerken van WPG Media en de kinderboeken en karakters van WPG Kindermedia omvat.

Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang.

  • Amsterdam en Tilburg
  • Actief in Nederland en België
  • 75% / 25%
  • 320 werknemers in Nederland
  • 345 werknemers wereldwijd
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team

Collega's

Alice Stappaerts - Marketeer B2B/B2C

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De producten spraken mij 11 jaar geleden meteen aan, en nog steeds! Super tof om zowel in de consumenten- als in de scholenmarkt mijn marketing en communicatie skills toepassen.

Wat was je vorige baan?
Customer Marketeer bij Nationaal Spaarfonds/Delta Lloyd.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zoveel mogelijk tijd met mijn gezin doorbrengen, beetje sporten, winkelen en ben dol op lekker eten & koken!

Simon Reinders - Publiciteit op de publiciteitsafdeling bij Uitgeverij Thomas Rap

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Omdat een uitgeverij als De Bezige Bij/Thomas Rap binnen dit boekenwereldje toch wel een beetje een heilige Graal is. Met een prachtige geschiedenis, interessante schrijvers, mooie boeken, nieuwsgierig naar de toekomst. Het is een mooie balans: inhoudelijk werk met verhalen die er toe doen, en praktisch werk met leuke mensen.

Wat was je vorige baan?
Publiciteitsmedewerker - Artifex.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen.

Marjolein Schurink - Uitgever bij Uitgeverij Cargo

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk inmiddels al bijna twintig jaar bij een uitgeverij, hiervoor als acquirerend redacteur, nu als uitgever. Het is een baan die nooit verveelt, je bent altijd in contact met auteurs, vakgenoten en natuurlijk een heel leuke groep collega's.

Wat was je vorige baan?
Uitgever Culinair Kosmos Uitgevers.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, padellen, moestuinieren, lekker eten en in de zon op een terras.

Annette Sluiter - Fondsredacteur B2B/B2C - Uitgeverij Zwijsen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben ooit bij het mooiste bedrijf van Nederland begonnen n.a.v. een vacature in het Brabants Dagblad (lang geleden toen we nog adverteerden in kranten 😊). Zwijsen zocht destijds een redacteur voor het NOS Jeugdjournaal Magazine. Tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar dat ik toen werd aangenomen. Ik kreeg een fantastische baan in een sympathiek bedrijf met warme collega’s. Inmiddels zijn we veel verschillende tijdschriften en spellen verder, maar nog steeds krijg ik een dikke glimlach op mijn gezicht als ik iemand vertel dat ik bij Zwijsen werk.

Wat was je vorige baan?
Redacteur / verslaggever bij Omroep Brabant, RTL Nieuws en RTL Z.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, hardlopen, tennissen, fietsen, films, series en docu’s kijken, lezen, spelletjes spelen, uiteten gaan, concerten, musea en festivals bezoeken, reizen, tijd met vrienden en familie doorbrengen, de zon aanbidden. Eigenlijk gewoon alles wat het leven mooi maakt!

Erik van Dorp - Manager CRM

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Er is zoveel gedrevenheid en creativiteit binnen WPG, met enthousiaste en goede professionals en mooie inspirerende merken. Voor mij was het een mooie kans om een nieuw (CRM) team op te zetten om WPG te helpen om nog meer klant-en datagedreven te gaan werken. Daarnaast hoop ik nog veel te kunnen leren en mezelf intellectueel uit te kunnen dagen, vooral omdat CRM alle merken en bedrijfsonderdelen raakt. Die nieuwe rol in combinatie met veel kunnen leren maakte het voor mij heel interessant om de overstap te maken.

Wat was je vorige baan?
Oprichter en mede-Eigenaar van een softwarebedrijf dat marketeers helpt om de resultaten van online advertentiecampagnes en ecommerce activiteiten makkelijk en automatisch in een dashboard of datawarehouse te krijgen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben graag buiten en sport graag. Bootcamp op zondagochtend, twee keer per week boulderen en een of twee keer per week hardlopen. Daarnaast ben ik in zowel zomer als winter graag in de Alpen (skiën, toerskiën, wandelen).

Barbara van der Veen - Brand Manager bij Psychologie Magazine, Coachfinder en Mind.You

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Mijn grootste drijfveer om voor WPG te gaan werken is dat ik het leven van mensen beter kan maken. Het werk is maatschappelijk relevant, ik hou van de ondernemende cultuur en heb hele leuke collega's.

Wat was je vorige baan?
Marketing Manager bij o.a. Historisch Nieuwsblad en Zeilen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zelf brood bakken en sportief bezig zijn.

Janneke Hartog - Business Owner bij het platform Coachfinder

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde als kind al dolgraag bij een uitgeverij werken om zo mooie dingen te maken. Toen ik een vacature bij WPG zag, wist ik niet hoe snel ik moest solliciteren. Dit was precies de plek die ik zocht: kwalitatieve merken met inhoud en hele fijne collega's!

Wat was je vorige baan?
Fondsenwerver bij KWF Kankerbestrijding.

Wat doe je in je vrije tijd?
Yoga, hardlopen, lezen, lekker eten & drinken en tijd met mijn gezin en vrienden doorbrengen.

Merel Rijs - A.W. Bruna Uitgevers als medewerker Sales support

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Om een bijdrage te mogen leveren aan het delen en verspreiden van geweldige verhalen in een heel gezellig en bevlogen team.

Wat heb je gestudeerd?
European Studies.

Wat doe je in je vrije tijd?
Nieuwe plekken ontdekken, koken, yoga en musea bezoeken.

Mads Bruijnesteijn - Marketeer bij A.W. Bruna Uitgevers

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik lees al van kinds af aan, en volgde zodoende de uitgeverijen op Sociale Media. Toen ik daar een vacature bij A.W. Bruna voorbij zag komen, heb ik niet getwijfeld en direct gesolliciteerd. Werken op de marketingafdeling van een uitgeverij, en dus elke dag met boeken bezig zijn, is een droombaan.

Wat was je vorige baan?
Na mijn studie Sportmarketing heb ik gewerkt bij Social Blue, een leadgeneratiebedrijf, dat gespecialiseerd is in adverteren op Facebook. Als projectmanager heb ik daar voor diverse grote bedrijven leads geworven d.m.v. het opzetten van Facebookcampagnes. Iets wat nu nog altijd onderdeel is van mijn werkzaamheden.

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast dat ik veel lees, ben ik ook een fanatiek sporter. Voetbal, tennis, fitness en skiën zijn de activiteiten die ik graag doe.

Interessante baan?