Online Marketeer

Online Marketeer

WPG Amsterdam

Wat is vereist?

  • Hbo werk- en denkniveau
  • Minimaal 2 jaar werkervaring
  • Cijfermatig sterk
  • Goede beheersing Nederlandse taal
  • Goed kunnen prioriteren

Wat krijg je?

  • €2.903 - €3.876 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • Winstuitkering
  • 36-urige werkweek
  • 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband
  • Ontwikkelmogelijkheden met de Future Academy
  • Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12%
  • Laptop, telefoon, NS Business Card, thuiswerkvergoeding, pensioenopbouw en collectieve ziektekostenverzekering

Wat doe je?

  • 75% Online uitingen analyseren
  • 20% Intern overleg
  • 5% Administratie

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Online Marketeer bij De Bezige Bij ben je verantwoordelijk voor het bepalen en uitvoeren van de online strategie. De strategie bepaal je op basis van data-analyse en in samenwerking met de Content Marketeer. Je geeft hier invulling aan door de juiste advertenties en online uitingen te verspreiden. Aangezien de strategie nog in ontwikkeling is, krijg je in deze functie veel vrijheid om dit vorm te geven. 

Je analyseert de data van alle online uitingen van de uitgeverij: je bekijkt de webwinkelomzet, de advertentieresultaten en welke titels goed lopen. Dit bespreek je vervolgens in het marketingoverleg, waarna je de strategie bijstuurt en anticipeert op eventuele voorspellingen.

Daarnaast houd je je bezig met het beheren van de websites van De Bezige Bij, Thomas Rap en Cargo. De website en webshop zijn continu in ontwikkeling, dus je voegt content toe en controleert of alles goed staat. Als je een fout ontdekt, neem je contact op met IT. Ook wat betreft de website ben je strategisch bezig: wat willen jullie bereiken met de website en hoe zorg je ervoor dat de boeken goed vindbaar zijn? Dit alles stem je af met de Content Marketeer, met wie je nauw samenwerkt. Jullie maken in samenspraak ook de nieuwsbrief, waarbij jij vooral verantwoordelijk bent voor het analyseren van de resultaten en het strategisch terugkoppelen hiervan. 

Je bent onderdeel van het Marketingteam, dat naast jou bestaat uit twee Fonds Marketeers, een Offline Marketeer en Content Marketeer.

Als je het leuk vindt om in statistieken en grafieken te duiken en op basis daarvan succesvolle campagnes te draaien, en je het uitdagend vindt dat je voor meerdere fondsen werkt waardoor goed agendabeheer belangrijk is, dan is dit een baan voor jou.

Agenda

Online Marketeer

Op een leuke werkdag constateer je dat de campagnes op sociale media succesvol zijn geweest.

Op een mindere werkdag ontdek je een bug op de website. Die dag heb je veel contact met IT om deze bug te verhelpen.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Werken @ kantoor
    • Succesvolle campagne analyseren
    • Overleg met E-commerce team
    • Overleg Thomas Rap
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Websitebeheer
    • Lunch
    • Overleg met Marketingteam
    • Overleg De Bezige Bij
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Nieuwsbrief analyseren
    • Online uitingen analyseren
    • Werken aan landingspagina
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Lunch
    • Werken @ thuis
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Content Marketeer
    • Websitebeheer
    • Administratie
    • Content op website plaatsen
    • Omzet analyseren
    • Werken @ kantoor
    • Contact met IT over bug
    • Contact met IT over bug
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Advertentie uitzetten met A/B test
    • Werken aan online strategie
    • Lunch
    • Werken @ kantoor
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Content Marketeer
    • Websitebeheer
    • Administratie
    • Content op website plaatsen

Voorbeeld uit de praktijk

Je zet een advertentie uit op sociale media met een A/B test en de resultaten vallen tegen. Hoe los je dit op?

Als de resultaten tegenvallen van beide testen, ga je in overleg met de Fonds Marketeers of met het hele Marketingteam. Je onderzoekt waar het aan kan liggen en probeert dit te duiden. In overleg met de redactie en de Content Marketeer bedenk je vervolgens een alternatief. Wat zou wel kunnen werken? Jullie kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een mailing te sturen naar kopers van een vergelijkbare titel.

Groeipad

Bij De Bezige Bij werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching. Doordat we groot genoeg zijn kunnen we je blijven uitdagen en laten groeien binnen de organisatie. Omdat dit een nieuwe functie betreft, krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Online Marketeer

Werken bij WPG

WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om bij te dragen aan een goed geïnformeerde en vooruitstrevende maatschappij. Een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent dat de vertellers en verhalen van De Bezige Bij en A.W. Bruna, de lesmethodes en educatieve producten van Uitgeverij Zwijsen, de opinie-en mindstylemerken van WPG Media en de kinderboeken en karakters van WPG Kindermedia omvat.

Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang.

  • Amsterdam en Tilburg
  • Actief in Nederland en België
  • 75% / 25%
  • 320 werknemers in Nederland
  • 345 werknemers wereldwijd
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team

Collega's

Alice Stappaerts - Marketeer B2B/B2C

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De producten spraken mij 11 jaar geleden meteen aan, en nog steeds! Super tof om zowel in de consumenten- als in de scholenmarkt mijn marketing en communicatie skills toepassen.

Wat was je vorige baan?
Customer Marketeer bij Nationaal Spaarfonds/Delta Lloyd.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zoveel mogelijk tijd met mijn gezin doorbrengen, beetje sporten, winkelen en ben dol op lekker eten & koken!

Simon Reinders - Publiciteit op de publiciteitsafdeling bij Uitgeverij Thomas Rap

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Omdat een uitgeverij als De Bezige Bij/Thomas Rap binnen dit boekenwereldje toch wel een beetje een heilige Graal is. Met een prachtige geschiedenis, interessante schrijvers, mooie boeken, nieuwsgierig naar de toekomst. Het is een mooie balans: inhoudelijk werk met verhalen die er toe doen, en praktisch werk met leuke mensen.

Wat was je vorige baan?
Publiciteitsmedewerker - Artifex.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen.

Marjolein Schurink - Uitgever bij Uitgeverij Cargo

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk inmiddels al bijna twintig jaar bij een uitgeverij, hiervoor als acquirerend redacteur, nu als uitgever. Het is een baan die nooit verveelt, je bent altijd in contact met auteurs, vakgenoten en natuurlijk een heel leuke groep collega's.

Wat was je vorige baan?
Uitgever Culinair Kosmos Uitgevers.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, padellen, moestuinieren, lekker eten en in de zon op een terras.

Annette Sluiter - Fondsredacteur B2B/B2C - Uitgeverij Zwijsen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben ooit bij het mooiste bedrijf van Nederland begonnen n.a.v. een vacature in het Brabants Dagblad (lang geleden toen we nog adverteerden in kranten 😊). Zwijsen zocht destijds een redacteur voor het NOS Jeugdjournaal Magazine. Tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar dat ik toen werd aangenomen. Ik kreeg een fantastische baan in een sympathiek bedrijf met warme collega’s. Inmiddels zijn we veel verschillende tijdschriften en spellen verder, maar nog steeds krijg ik een dikke glimlach op mijn gezicht als ik iemand vertel dat ik bij Zwijsen werk.

Wat was je vorige baan?
Redacteur / verslaggever bij Omroep Brabant, RTL Nieuws en RTL Z.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, hardlopen, tennissen, fietsen, films, series en docu’s kijken, lezen, spelletjes spelen, uiteten gaan, concerten, musea en festivals bezoeken, reizen, tijd met vrienden en familie doorbrengen, de zon aanbidden. Eigenlijk gewoon alles wat het leven mooi maakt!

Erik van Dorp - Manager CRM

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Er is zoveel gedrevenheid en creativiteit binnen WPG, met enthousiaste en goede professionals en mooie inspirerende merken. Voor mij was het een mooie kans om een nieuw (CRM) team op te zetten om WPG te helpen om nog meer klant-en datagedreven te gaan werken. Daarnaast hoop ik nog veel te kunnen leren en mezelf intellectueel uit te kunnen dagen, vooral omdat CRM alle merken en bedrijfsonderdelen raakt. Die nieuwe rol in combinatie met veel kunnen leren maakte het voor mij heel interessant om de overstap te maken.

Wat was je vorige baan?
Oprichter en mede-Eigenaar van een softwarebedrijf dat marketeers helpt om de resultaten van online advertentiecampagnes en ecommerce activiteiten makkelijk en automatisch in een dashboard of datawarehouse te krijgen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben graag buiten en sport graag. Bootcamp op zondagochtend, twee keer per week boulderen en een of twee keer per week hardlopen. Daarnaast ben ik in zowel zomer als winter graag in de Alpen (skiën, toerskiën, wandelen).

Barbara van der Veen - Brand Manager bij Psychologie Magazine, Coachfinder en Mind.You

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Mijn grootste drijfveer om voor WPG te gaan werken is dat ik het leven van mensen beter kan maken. Het werk is maatschappelijk relevant, ik hou van de ondernemende cultuur en heb hele leuke collega's.

Wat was je vorige baan?
Marketing Manager bij o.a. Historisch Nieuwsblad en Zeilen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zelf brood bakken en sportief bezig zijn.

Janneke Hartog - Business Owner bij het platform Coachfinder

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde als kind al dolgraag bij een uitgeverij werken om zo mooie dingen te maken. Toen ik een vacature bij WPG zag, wist ik niet hoe snel ik moest solliciteren. Dit was precies de plek die ik zocht: kwalitatieve merken met inhoud en hele fijne collega's!

Wat was je vorige baan?
Fondsenwerver bij KWF Kankerbestrijding.

Wat doe je in je vrije tijd?
Yoga, hardlopen, lezen, lekker eten & drinken en tijd met mijn gezin en vrienden doorbrengen.

Merel Rijs - A.W. Bruna Uitgevers als medewerker Sales support

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Om een bijdrage te mogen leveren aan het delen en verspreiden van geweldige verhalen in een heel gezellig en bevlogen team.

Wat heb je gestudeerd?
European Studies.

Wat doe je in je vrije tijd?
Nieuwe plekken ontdekken, koken, yoga en musea bezoeken.

Mads Bruijnesteijn - Marketeer bij A.W. Bruna Uitgevers

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik lees al van kinds af aan, en volgde zodoende de uitgeverijen op Sociale Media. Toen ik daar een vacature bij A.W. Bruna voorbij zag komen, heb ik niet getwijfeld en direct gesolliciteerd. Werken op de marketingafdeling van een uitgeverij, en dus elke dag met boeken bezig zijn, is een droombaan.

Wat was je vorige baan?
Na mijn studie Sportmarketing heb ik gewerkt bij Social Blue, een leadgeneratiebedrijf, dat gespecialiseerd is in adverteren op Facebook. Als projectmanager heb ik daar voor diverse grote bedrijven leads geworven d.m.v. het opzetten van Facebookcampagnes. Iets wat nu nog altijd onderdeel is van mijn werkzaamheden.

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast dat ik veel lees, ben ik ook een fanatiek sporter. Voetbal, tennis, fitness en skiën zijn de activiteiten die ik graag doe.

Interessante baan?