PR-Medewerker

Vacature gesloten

PR-Medewerker

WPG Amsterdam

Wat is vereist?

  • Afgeronde hbo-opleiding op het gebied van Communicatie of een gerelateerd vakgebied
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie, bij voorkeur in de uitgeverij- of boekensector
  • Je werkt planmatig en resultaatgericht
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Je bent innovatief en hebt een sterk probleemoplossend vermogen
  • Je denkt in creatieve concepten en kan dit vertalen naar de juiste publiciteitsstrategie
  • Je bent gek op literatuur en hebt een passie voor het promoten van boeken

Wat krijg je?

  • €3.289,76 - €4.338,18 bruto p/m (schaal 7) afhankelijk van kennis en ervaring
  • 36-urige werkweek
  • 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband (waarvan 28,8u in PKB)
  • Ontwikkelmogelijkheden
  • Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12% (PKB)
  • Reiskostenvergoeding en een pensioenregeling

Wat doe je?

  • 30% Met auteurs, journalisten, influencers en festivalorganisatoren communiceren
  • 20% Persberichten en andere communicatiematerialen schrijven
  • 20% Literaire evenementen en promotieactiviteiten organsieren
  • 15% Overleg binnen en buiten de organisatie coördineren
  • 15% Netwerken onderhouden en uitbreiden

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als PR-medewerker bij De Bezige Bij (onderdeel van WPG) is het jouw verantwoordelijkheid om voortdurend het medialandschap van Nederland te informeren en te inspireren over de titels van De Bezige Bij en de imprint Cargo. Je fungeert als volwaardig gesprekspartner voor auteurs, journalisten en organisatoren.

Met de Auteurs voer je gelijkwaardige inhoudelijke gesprekken over hun boeken, de betekenis en hoe deze het beste onder de aandacht kunnen worden gebracht. Daarnaast ben je, in overleg met de Redacteur, een vertrouwenspersoon en bouw je een band met hen op. Het is van belang dat je beschikt over een eigen netwerk en dit verder uitbouwt om inhoudelijk met hen mee te denken, van Journalisten tot Influencers en van Festivalorganisatoren tot Recensenten. Het betreft een creatieve functie waarbij uitstekende schriftelijke, sociale en communicatieve vaardigheden vereist zijn. Concreet houdt dit in dat je onder andere persberichten schrijft, overleg binnen en buiten de organisatie initieert, literaire evenementen organiseert en veel contact hebt met diverse partijen. Intern heb je veel overleg met alle betrokken collega’s.

Je maakt deel uit van de afdeling Publiciteit van De Bezige Bij.

Als je het leuk vindt om met diverse partijen te communiceren, creatief te denken en je het niet erg vindt om veel verantwoordelijkheden te hebben, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

PR-Medewerker

Een leuke werkdag bestaat uit het organiseren van een succesvol boeklanceringevenement, waarbij de media enthousiast reageert op het nieuwe boek van de Auteur, gevolgd door het ontvangen van positieve recensies en reacties in de pers op het geleverde werk.

Een minder leuke werkdag kan ontstaan door een gebrek aan media-interesse in een boeklancering, gevolgd door technische problemen bij het organiseren van een belangrijk evenement, waardoor de planning in de war raakt en de doelstellingen niet worden behaald.

  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00

Voorbeeld uit de praktijk

Één van de Auteurs van de Uitgeverij heeft onlangs een nieuw boek uitgebracht, maar er is weinig interesse vanuit de media om erover te berichten. Wat doe je?

Je begint met het schrijven van een aantrekkelijk persbericht dat de belangrijkste aspecten van het boek benadrukt en interessante invalshoeken biedt voor potentiële artikelen. Vervolgens neem je contact op met relevante Journalisten en Influencers om het persbericht onder hun aandacht te brengen en hen uit te nodigen voor een exclusieve vooruitblik op het boek. Daarnaast organiseer je mogelijk een boeklanceringevenement of een persconferentie om de media de kans te geven om de Auteur te ontmoeten en meer te weten te komen over het boek. Door deze aanpak kun je de media-interesse vergroten en de boodschap van de Auteur effectief onder de aandacht brengen.

Groeipad

Bij WPG werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching.

PR-Medewerker

Werken bij WPG

WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om jouw wereld te verrijken door de verhalen die we vertellen. Wij zijn een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent. WPG bestaat uit prachtige uitgeverijen met allemaal een eigen identiteit, te weten Xander, De Bezige Bij, A.W. Bruna en WPG Kindermedia.

Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang. Een referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.

  • Amsterdam
  • Actief in Nederland
  • 71% / 29%
  • 140 werknemers in Nederland
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team

Collega's

Foto van medewerker Nikki
Foto van medewerker Simon Reinders
Foto van medewerker Marjolein Schurink

Nikki - GL Accountant - Finance afdeling

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik ook werkzaam binnen de mediabranch. Het leek mij interessant om wel binnen de media te blijven, maar dan toch een ander stuk te bekijken. Dus toen WPG op mijn pad kwam, was ik al snel om. De prettige werkomgeving en de mogelijkheden die WPG te bieden heeft qua verdere doelen is erg fijn. Hierdoor had ik erg zin in een nieuwe uitdaging en leer ik nu nog elke dag!

Wat was je vorige baan?
Financieel Medewerker - Southfields.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen, (bord)spelletjes/gamen en wandelen.

Simon Reinders - Publiciteit op de publiciteitsafdeling bij Uitgeverij Thomas Rap

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Omdat een uitgeverij als De Bezige Bij/Thomas Rap binnen dit boekenwereldje toch wel een beetje een heilige Graal is. Met een prachtige geschiedenis, interessante schrijvers, mooie boeken, nieuwsgierig naar de toekomst. Het is een mooie balans: inhoudelijk werk met verhalen die er toe doen, en praktisch werk met leuke mensen.

Wat was je vorige baan?
Publiciteitsmedewerker - Artifex.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen.

Marjolein Schurink - Uitgever bij Uitgeverij Cargo

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk inmiddels al bijna twintig jaar bij een uitgeverij, hiervoor als acquirerend redacteur, nu als uitgever. Het is een baan die nooit verveelt, je bent altijd in contact met auteurs, vakgenoten en natuurlijk een heel leuke groep collega's.

Wat was je vorige baan?
Uitgever Culinair Kosmos Uitgevers.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, padellen, moestuinieren, lekker eten en in de zon op een terras.

Interessante baan?

Terug naar boven