Social Media Redacteur | Vrij Nederland
WPG Amsterdam
Wat is vereist?
- Mbo (niveau 4) werk- en denkniveau met minimaal 1 jaar ervaring of hbo werk- en denkniveau
- Je kunt je vinden in de journalistieke agenda van Vrij Nederland
- Kennis van social media, Google Analytics, Chartbeat en Blueconic
- Bereid om te werken op de redactie in Amsterdam
- Uitstekende beheersing Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
- Snel kunnen switchen tussen werkzaamheden
- Iniatiefrijk, datavaardig en zeer zelfstandig
Wat krijg je?
- €1.941 - €2.286 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
- Winstuitkering
- 36-urige werkweek
- 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband
- Ontwikkelmogelijkheden met de Future Academy
- Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12%
- Laptop, telefoon, NS Business Card, thuiswerkvergoeding, pensioenopbouw en collectieve ziektekostenverzekering
Wat doe je?
- 50% Online verhalen op social media plaatsen
- 15% Interactie met lezers
- 15% Meedenken over nieuwe stukken
- 10% Inspelen op journalistieke agenda
- 10% Ontwikkelingen bijhouden in (internationale) online journalistiek
Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.
Stel direct een vraag
Lou-Anna Druyvesteyn
Chef Online - Vrij Nederland
Vacature
Als Social Media Redacteur ben je verantwoordelijk voor het creëren van een zo groot mogelijk bereik voor de verhalen van Vrij Nederland. Hierbij verzorg je de laatste stap in het contentproces: nadat een artikel geschreven, gecorrigeerd en klaargezet is, zorg jij ervoor dat dit optimaal naar buiten wordt gebracht. Dit betekent dat je je met zowel de inhoud als de vorm van de verhalen van Vrij Nederland bezighoudt. Dit realiseer je onder andere door een socialmediastrategie op te zetten en uit te voeren in samenwerking met de Chef Online en Marketeer. Hierin bepaal je grotendeels zelfstandig hoeveel aandacht je aan bepaalde artikelen besteedt. Je werk heeft enigszins overlap met dat van een audience engagement editor.
Je voert je werkzaamheden uit in samenwerking met het hele team van Vrij Nederland, en in het bijzonder de webredactie en de marketingafdeling. Ook heb je regelmatig contact met het eCommerce team van WPG.
Vrij Nederland is een opinieblad van linkse signatuur en richt zich op verdelingsvraagstukken. Hierdoor komen alle belangrijke veranderingen van deze tijd aan bod. De vraag hoe zaken worden verdeeld is cruciaal in hoe onze samenleving is ingericht: in de zorg, het onderwijs, de woningmarkt en de economie. Vrij Nederland kijkt verder, graaft dieper en presenteert onderzoek waarmee je geholpen wordt in het aanscherpen van je visie op de wereld en jezelf.
Interne sollicitanten zijn welkom om via deze link te reageren.
Als je scherp van geest bent en het uitdagend vindt dat de online wereld snel gaat, waardoor je soms snel moet switchen tussen werkzaamheden, dan is dit een baan voor jou.
Werkweek
Op een leuke werkdag wil je iets nieuws proberen op het VN-Instagramaccount. Je overlegt met de Marketeer over de mogelijkheden, werkt deze uit en gaat na goedkeuring aan de slag. ‘s Middags houd je je bezig met de verhalen die vandaag online worden gepubliceerd.
Op een mindere werkdag heb je meerdere deadlines, dus je bent een groot deel van de dag bezig met het inplannen van de socials zonder dat je daar veel creativiteit bij kunt gebruiken.
- 08:00
- 09:00
- 10:00
- 11:00
- 12:00
- 13:00
- 14:00
- 15:00
- 16:00
- 17:00
- 18:00
-
- Stand-up
- Mails lezen en beantwoorden
- Mails lezen en beantwoorden
- Lunch
- Ontwikkelingen bijhouden in (internationale) online journalistiek
- Interactie met lezers
- Meedenken over nieuwe stukken
- Online verhalen op social media plaatsen
-
- Lunch
- Redactievergadering
- Stand-up
- Overleg met Webredacteur
- Interactie met lezers
- Socialmediastrategie uitwerken
- Wekelijkse rapportage maken
-
- Lunch
- Bellen met collega
- Mails lezen en beantwoorden
- Stand-up
- Interactie met lezers
- Online verhalen op social media plaatsen
- Socialmediastrategie uitwerken
-
- Lunch
- Stand-up
- Mails lezen en beantwoorden
- Bellen met Marketeer
- Borrel met freelancers i.v.m. nieuwe editie
- Posts maken en inplannen op Instagramaccount
- Online verhalen bekijken en inplannen op social media
- Interactie met lezers
- Overleg over nieuwsbrief
-
- Lunch
- Mails lezen en beantwoorden
- Stand-up
- Online verhalen op social media inplannen
- Interactie met lezers
- Meedenken over nieuwe stukken
- Online verhalen op social media inplannen
Voorbeeld uit de praktijk
Groeipad
Bij Vrij Nederland werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching. Doordat we groot genoeg zijn kunnen we je blijven uitdagen en laten groeien binnen de organisatie.
Werken bij WPG
WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om jouw wereld te verrijken door de verhalen die we vertellen. Wij zijn een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent. WPG bestaat uit prachtige uitgeverijen met allemaal een eigen identiteit, te weten Xander, De Bezige Bij, A.W. Bruna en WPG Kindermedia.
Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang. Een referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.
- Amsterdam en Haarlem
- Actief in Nederland
- 71% / 29%
- 140 werknemers in Nederland
- Gem. leeftijd 44 jaar
- Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team