UX Lead
WPG Amsterdam
Wat is vereist?
- Afgeronde hbo-opleiding richting Communicatie en Multimedia Design, Web- en Interaction Design of soortgelijk
- Minimaal 5 jaar ervaring als UX/UI Designer
- Ervaring met Sketch, Invision, Figma en/of Adobe CC
- Affiniteit met CXO/CRO en persuasive design
- Bekend met online analytics en usability tools zoals Google Analytics, Hotjar, Heap Analytics en UsabilityHub
- Goede beheersing Nederlandse taal
- Je kunt een team aansturen
Wat krijg je?
- €3.707 - €5.109 bruto p/m (o.b.v. 36 uur)
- 36-urige werkweek
- 194,4 vakantie-uren bij een fulltime dienstverband
- Ontwikkelmogelijkheden met de Future Academy
- Vrij inzetbaar persoonlijk keuzebudget van 12%
- Laptop, telefoon, NS Business Card, thuiswerkvergoeding, pensioenopbouw en collectieve ziektekostenverzekering
Wat doe je?
- 30% Klantonderzoek opzetten en uitvoeren
- 20% UX-designs opzetten en customer journeys verbeteren
- 20% UX Designers aansturen
- 20% Processen en werkwijzen verbeteren
- 10% Product Owner adviseren over projectaanpak
Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.
Stel direct een vraag
Sebastiaan Goed
Hoofd eCommerce
Vacature
Als UX Lead bij WPG ben je verantwoordelijk voor het vertalen van klantbehoeften naar gebruiksvriendelijke digitale diensten. Je brengt in kaart waar klanten tegenaan lopen bij het gebruik van de website, en combineert deze inzichten met klantdata. Vervolgens vertaal je deze input met je team naar schetsen, wireframes, prototypes en visual designs. Op deze manier til je UX in de organisatie naar een hoger niveau.
Het is jouw verantwoordelijkheid om de UX-strategie verder uit te werken. Je brengt in kaart wat klanten willen en waar de business zich de komende jaren naartoe wil bewegen. Dit doe je door in gesprek te gaan met de business en de vraag achter de vraag te achterhalen.
Je werkt in het recentelijk opgerichte eCommerce team: jullie zijn continu bezig met het ontwikkelen van verschillende websites van WPG, en bovendien adviseren jullie collega's hierover. Daarom ben je ook bezig met UX-research. Je initieert klantonderzoek en voert dit deels zelf uit, waardoor je een steeds sterkere customer journey krijgt. Dit alles implementeer je in de werkwijzen en processen binnen het team, waarvan jij de twee UX Designers aanstuurt.
Interne sollicitanten zijn welkom om via deze link te solliciteren.
Acquisitie door werving- en selectiebureaus, headhunters en detacheerders naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Als je het leuk vindt om klantonderzoek uit te voeren en op basis hiervan mooie UX designs te maken, en je het een uitdaging vindt om UX in de organisatie naar een hoger niveau te tillen, dan is dit een baan voor jou.
Werkweek
Op een leuke werkdag heb je meerdere interviews met gebruikers. Je ontdekt een terugkerend thema, waardoor je aan de slag kunt met een op klantbehoeftes georiënteerde oplossing.
Op een mindere dag werk je aan designs waarvoor je eigenlijk onvoldoende data hebt. Hierdoor blijkt het uiteindelijke design minder goed aan te sluiten op de klantbehoefte.
- 08:00
- 09:00
- 10:00
- 11:00
- 12:00
- 13:00
- 14:00
- 15:00
- 16:00
- 17:00
- 18:00
-
- Lunch
- Stand-up
- Overleg met UX Designers
- Interview met gebruiker
- Interview met gebruiker
- Werken aan UX-oplossing
- Bestaand data-onderzoek analyseren
- Mails lezen en beantwoorden
-
- Lunch
- Stand-up
- Overleg met CXO-team
- Overleg met eCommerce
- Feedback geven op designs
- Klantonderzoek opzetten
- Mails lezen en beantwoorden
-
- Lunch
- Stand-up
- Teamoverleg
- Nieuwe werkwijze implementeren
- Interview met gebruiker
- Bestaand data-onderzoek analyseren
- Mails lezen en beantwoorden
-
- Lunch
- Stand-up
- Feedback geven op designs
- Werken aan UX-design
- Product Owner adviseren over projectaanpak
- UX-strategie opstellen
- Werken aan UX-design
- Mails lezen en beantwoorden
-
- Lunch
- Stand-up
- Overleg met manager
- Overleg met UX Designers
- Feedback geven op designs
- Sprintplanning bespreken
- UX-strategie opstellen
- Procesverbetering doorvoeren
- Sprintplanning voorbereiden met Product Owner
Voorbeeld uit de praktijk
Groeipad
Bij WPG werk je in een inspirerende werkomgeving en positieve cultuur. We bieden ruimte voor een ondernemende en nieuwsgierige mentaliteit en investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling met (online) opleidingen, trainingen en coaching. Doordat we groot genoeg zijn kunnen we je blijven uitdagen en laten groeien binnen de organisatie. Omdat dit een nieuwe functie betreft, krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.
Werken bij WPG
WPG is een onafhankelijke groep mediamerken met de gezamenlijke missie om bij te dragen aan een goed geïnformeerde en vooruitstrevende maatschappij. Een wendbaar en energiek huis vol ideeën, kennis en creatief talent dat de vertellers en verhalen van De Bezige Bij en A.W. Bruna, Xander Uitgevers, de lesmethodes en educatieve producten van Uitgeverij Zwijsen, de opinie-en mindstylemerken van WPG Media en de kinderboeken en karakters van WPG Kindermedia omvat.
Als werkgever hanteert WPG een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. WPG gaat zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens van medewerkers en sollicitanten. Klik hier voor ons Privacy Statement. Interne kandidaten hebben bij het solliciteren altijd voorrang. Een referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.
- Amsterdam, Haarlem en Tilburg
- Actief in Nederland en België
- 75% / 25%
- 320 werknemers in Nederland
- 345 werknemers wereldwijd
- Gem. leeftijd 44 jaar
- Hybride werken, verdeling in overleg met leidinggevende en team